„A coaching az ügyféllel való partneri együttműködés. Egy olyan gondolatébresztő, provokáló és kreatív folyamatban, amely arra inspirálja az ügyfelet, hogy szakmai és személyes szempontok alapján a legtöbbet hozza ki önmagából.”

International Coach Federation Etikai Kódex

COACHING MINT ÚT

A coaching valós tudáson és önismereti munkán alapuló üzleti és emberi kapcsolat, amely abban segít, hogy az ügyfél maga fogalmazza meg aktuális céljait, felelősséget vállaljon, és elköteleződjön azok megvalósítása mellett. Ez lehet üzleti, szervezeti, karrier, magánéleti, párkapcsolati vagy sporttal kapcsolatos cél.

Legyen szó üzleti vagy életmódra irányuló önismereti munkáról, a coaching során ügyfelem megismeri a feldolgozni kívánt téma által érintett területen a saját működési módját, erősségeit, esetleges visszahúzó erőit, vakfoltjait. Ez az ismeretszerzés az a fajta tudatosulás, amely már önmagában elindítja a jövőbeli cél elérése, a vágyott változás útján. Felszabadító a felismerés pillanata, amikor rájövünk, hogy mit és miért is akarunk valójában.

COACHING MINT ÉNIDŐ MEGTEREMTÉSE

Számomra a coaching az ügyfél ÉNideje: egy lehetőség, hogy szuverén önmagával elvárások nélkül kapcsolatba tudjon lépni.
Egy segítő módszer ahhoz, hogy meglásson olyan lehetőségeket, nézőpontokat a témájával kapcsolatban, amelyeket külső segítség nélkül eddig nem vett észre. Mivel általában önmagunkra szánjuk a legkevesebb minőségi időt az életben, ezért coachként feltétel nélküli jelenlétemmel, figyelmemmel, kérdéseimmel, visszajelzéseimmel támogatom ügyfeleimet abban, hogy ez a minőségi ÉNidő rendszeresen megvalósuljon.

Elsősorban a támogatás a cél, nem pedig az ügyfél kéretlen tanácsokkal való ellátása. Mélységesen hiszek benne és tiszteletben tartom, hogy ügyfelem ismeri saját magát és a coachingba hozott témáját a legjobban. A végső célom, hogy felismerje önmaga erőforrásait, képességeit, és azt, hogy meg tudja találni a megvalósításhoz vezető utat.

MI TÖRTÉNIK, HA TALÁLKOZUNK?

A coaching nem egy egyszerű beszélgetés a célokról, feladatokról, problémákról, hanem egy módszer, aminek a segítségével az ügyfél tudatosít, szelektál, stratégiát alkot, rendet tesz a saját fejében, s ilyen módon megtalálja a számára legjobb megoldást.

Röviden a folyamatról:

1. Az első találkozón átbeszéljük, hogy ki mit vár el pontosan a másiktól (pl. találkozások időpontja, helyszíne, időtartama, rendszeressége, lemondások kezelése), milyen eredményeket és megoldásokat remél az ügyfél a coaching-folyamattól.

2. Ha megkezdjük a coaching-folyamatot, szükség esetén a különböző módszereket váltogatva jutunk el a megfogalmazott célig, és minden ülés végén az ügyfél tudatosítja, hogy mennyire mozdult el a megfogalmazott célja felé.

MÓDSZEREK, METODIKÁK

A coaching-folyamat során rendkívül széles eszköztár áll a rendelkezésünkre, a legtöbb coachnak meg is van a saját kedvenc metodikája, ami mentén dolgozik az ügyfeleivel. Alapvetően persze a feltétel nélküli és elfogadó, értő figyelem az, amin minden módszer alapul. Enélkül valójában nem is működhet, mert így erősítem meg visszajelzéseimmel az ügyfél szempontjából fontos információkat, és ezáltal jelzem vissza az ügyfél megállapításait, szükség esetén azokat az érzéseket, amelyeket látok rajta, vagy megjelenik bennem is a mondandójának az energiája.

Miért fontos ez? A legtöbbször azért, mert beszélni egy célról, feladatról  még nem jelenti azt, hogy megtaláltuk az amögött meghúzódó okokat, az eléréséhez szükséges igazi motivációt, elköteleződést.

MIRE KÉSZÜLJ?

Általában a személyes érintettség miatti érzelmi bevonódás az, ami nem engedi meg nekünk, hogy a saját problémánkra hideg fejjel és átgondoltan, objektíven találjuk meg a megfelelő megoldásokat. Ehhez tud hozzásegíteni egy jó coaching-folyamat. Az igazi kihívás mindig abban rejlik, hogy meglássuk a megszokottól eltérő nézőpontokat, és képesek legyünk más oldalról szemlélni a dolgokat.

A figyelmi eszköz mellett használok vizualizációt elősegítő eszközöket (Points of You coaching-kártyát, élményszerű, kreatív fejlesztőeszközöket: köveket, tárgyakat, színeseket), szerepjátékokat (megtörtént eset megjelenítése, másik fél helyébe képzelés, jövőbeli esemény elképzelése).

Kedvenc módszereim az ún. Gestalt-módszer és a Brief-módszer.

GESTALT-MÓDSZER

A Gestalt-elmélet legfontosabb gondolata, hogy bár az ember részfolyamatokból tevődik össze, az egész több, mint a részek összessége. Az ember egy olyan „holisztikus egység”, amely az „egész” törvényei szerint működteti és fejleszti önmagát. A holisztikus nézőpont szerint probléma esetén nem a „meghibásodott részt” kell keresnünk, hanem mindig az egész rendszert kell szem előtt tartanunk, ha a rendszer egészséges működését akarjuk elősegíteni. A coaching-folyamat lényege az, hogy feltárja az ügyfél fejlődésének elakadásait, így egyre pontosabban érti, mi miért történik a kapcsolataiban, felfedezi a személyiségét, tudatába kerül hiedelmeinek, vakfoltjainak, automatikusan, gondolkodás nélkül befogadott elveinek, mely tudatosítás önmagában megindítja a változást. Ez a módszer a leghatékonyabb akkor, ha az ügyfél célja formálódik, stratégiát, jövőképet szeretne alkotni, kapcsolati és identitásbeli kérdések foglalkoztatják.

BRIEF-MÓDSZER

Ez a módszer egy teljesítményalapú coaching-módszer, amelynek fókusza a feladat minél magasabb szinten, minél hatékonyabban, eredményesebben való ellátása (pl. sport, business coaching). Ez a gyors folyamat meglepő eredményekkel jár, mivel gyakorlatias, motiváló, megbízható, ugyanakkor az egyén szabadságát nem korlátozza, meghagyja a döntés jogát az ügyfélnek. A probléma feltárása és mélységi elemzése helyett a célokkal foglalkozik, arra helyezi a hangsúlyt, hogy milyen pozitív változást fog hozni a cél elérése, mi fog másként történni, mi lesz ennek a haszna az ügyfél, illetve az egész rendszer szempontjából. A folyamat során az ügyfél feltárja megcélzott jövőképét, azokat az erősséget és készségeit, amelyekre építve elérheti azt, tudatosítja mindazt, ami már rendelkezésére áll a megcélzott jövőhöz és megfogalmazza a cél eléréséhez vezető út következő lépéseit.

MIÉRT COACHING?

A coachingban az a nagyszerű, hogy módszertanában bármilyen eszköz megjelenhet, ami az ügyfél stílusához és a coaching-folyamatba behozott helyzethez is adekvát metodikát jelent. A fókusz NEM a velünk született adottságokon van, mert ezeken nem, vagy csak nagyon nehezen lehet változtatni. Amit viszont megtehetünk, hogy a meglévő erősségeinkre építünk, és nem olyan karakterjegyek kifejlesztésébe fektetünk felesleges energiákat, amelyek estében a siker megkérdőjelezhető.

Amin lehet és tudunk is változtatni, azok a készségeink (pl. hogyan oldjuk meg kapcsolati vagy munkahelyi konfliktusainkat, hogyan adjunk visszajelzéseket beosztottainknak, hogyan álljunk ki emberek elé egy előadást megtartani, vagy éppen hogyan fejlesszük a teniszben a tenyeresünket). A másik, amin lehet és tudunk is változtatni, az a hozzáállásunk. Egy attitüd, ami azt a szemüveget jelenti, amelyen át a valóságot szemléljük.

SZEMÉLYES ÜZENETEDET ITT IS ELKÜLDHETED, igyekszem mihamarabb válaszolni

3 + 6 =

Elérhetőségeim

dr. Papp Réka PCC
business coach, jogász

mobil: +36 30 309 16 77
e-mail: papp.reka@supportcoach.hu